• عبدالحسین طالعی
با توجه به اینکه نوروز سال ۱۳۹۷ شمسی با سالروز شهادت امام هادی علیه السلام مصادف شده، در نظر گرفتم یک سلسله مطالب در ده قسمت پیرامون زیارت غدیریه صادره از ناحیه مقدسه حضرتش را به دوستداران خاندان نور هدیه کنم. تمام این مقاله در مجله صحیفه اهل بیت شماره ۳ -۴ ویژه نامه امام هادی علیه السلام منتشر شده است.
***
۲. خبر بزرگ
متن: السلام علیک ایها النبأ العظیم الذی هم فیه مختلفون و عنه یسئلون.
نکته ها:
۱. قرآن، کتابی است سِتُرگ، سرشار از اخبار گذشته و حال و آیندۀ تمام طبقات، از پیامبران و پاکان و نیکان گرفته تا فاسقان و بدکاران و ستمگران. هر کدام از این خبرها نکته های فراوان ، از عبرت و پند و موعظه در بر دارد که باید بخوانیم، و در آنها ژرف بنگریم و از آن نکتهها درس بگیریم. به همین جهت، خدای بزرگ ما را به تلاوت کتاب خود و تدّبر در آن، فراوان امر فرموده است.
۲. هرچه خبری بزرگ تر باشد، اهمیت آن در زندگی و سازندگی انسان بیشتر است. امّا معیارِ بزرگی چیست؟ در نظر ما انسان های ضعیف محدود و ناتوان، ملاک و شهرت های اعتباری و محدود و آمیخته به اغراق است، امّا در بیان خدایی که از محدودیتها و اغراقهای بی اساس مبرا و منزه است، معیارها بر اساس حقایق است و از مطامع و نقایص پیراسته. پس خبری که خداوند، آن را بزرگ بداند به راستی بزرگ ترین خبر است.
۳. از جنبۀ دیگر به این منشور بنگریم.
هر پیامبری که از بدو خلقت تا کنون به رسالت بر مردم برانگیخته شده، از او بر ولایت امام امیرالمؤمنین علیه السلام پیمان گرفته اند. و این ملاک نبوت پیامبران بودهاست. این حقیقت در ضمن احادیث معراجیه و ذیل آیه " و اسئل من ارسلنا قبلک من رسلنا " (زخرف ۴۵) نقل شده است. ذیل این آیۀ شریفه حدیثی رسیده به این مضمون که نافع بن ازرق (از سران خوارج) زمانی در بیت الله امام باقر علیه السلام را دید، در حالی که هشام خلیفه اموی نیز حضور داشت. با هشام مقرر کردند که پرسش هایی از امام بپرسند که حضرتش را خجلت زده کنند. با این مقدمه به سوی امام رفت و در مورد این آیه پرسید. بخشی از حدیث چنین است:
قال: فأخبرنى عن قول الله عز و جل: وَ سْئَلْ مَنْ أَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِكَ مِنْ رُسُلِنا أَ جَعَلْنا مِنْ دُونِ الرَّحْمنِ آلِهَةً يُعْبَدُونَ. من ذا الذي سأل محمد، و كان بينه و بين عيسى خمسمائة سنة؟ قال: فتلا أبو جعفر عليه السلام هذه الآية: «سُبْحانَ الَّذِي أَسْرى بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذِي بارَكْنا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آياتِنا». فكان من الآيات التي أراها الله محمدا حين أسرى به إلى البيت المقدس أن حشر الله له الأولين و الآخرين من النبيين و المرسلين، ثم أمر جبرئيل عليه السلام فأذن شفعا و أقام شفعا، ثم قال في إقامته: حي على خير العمل ثم تقدم محمد صلى الله عليه و آله فصلى بالقوم، فأنزل الله عليه «وَ سْئَلْ مَنْ أَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِكَ مِنْ رُسُلِنا أَ جَعَلْنا مِنْ دُونِ الرَّحْمنِ آلِهَةً يُعْبَدُونَ» فقال لهم رسول الله صلى الله عليه و آله: على ما تشهدون و ما كنتم تعبدون؟ فقالوا: نشهد ان لا اله الا الله وحده لا شريك له و انك رسول الله أخذت على ذلك مواثيقنا و عهودنا
در اینجا بود که نافع به حقانیت حضرتش شهادت داد. (نورالثقلین ج ۴ ص ۶۰۶).
در حدیث دیگر که ثقة الاسلام کلینی از امیرالمؤمنین علیه السلام روایت کرده، همین مضمون آمده با افزودن این جمله: « فأقروا أجمعين بفضله و فضل الأوصياء و الحجج في الأرض من بعده» (همان).
با این همه بیان عقلی نیز در مطلب جالب است: سخن در این است که تمام پیامبران پیشین ، زمینهساز رسالت حضرت خاتم الانبیا بودهاند. این نکته مورد اجماع همه مسلمانان است. و آنگاه که بدانیم تحقق و تداوم رسالت پیامبر خاتم در ولایت امیر المومنین است، روشن میشود که ارسال رسل ، همه برای ولایت علوی بودهاست.
۴. به همین دلیل، ولایت همواره مورد پرسش بوده و هست. آنچه پیامبران – یعنی بزرگترین بندگان خدا در هر زمان - را در مورد آن مورد سوال قرار میدهند، به راستی و بدون اغراق بزرگ است. بدین رو در آیه شریفه میفرماید: «عم یتسائلون» (نبأ/۱) و در زیارت غدیریه آمدهاست: «عنه یسئلون».